شنبه 2 شهريور 1398
En
logo
تاریخ : پنجشنبه 21 مرداد 1395
کد 103

در همایش سرپرستان رسانه های اقتصادی مطرح شد:

رسالت رسانه سرعت در گفتمان و جریان سازی است/ همکاری با اتاق بازرگانی و گسترش مناسبات اقتصادی

رسانه در دنیای امروز فرصت شکل دادن به افکار را دارد و می‌تواند ایده‌ها و باورهایی را حذف کرده و باورهای جدیدی را ایجاد کند و وقوع این امر مهم هنراصحاب رسانه است.

 

 

کرم کیانی - خبرنگار باز نیوز: رسانه در دنیای امروز فرصت  شکل دادن به افکار را دارد و می‌تواند ایده‌ها و باورهایی را حذف کرده و باورهای جدیدی را ایجاد کند و وقوع این امر مهم هنراصحاب رسانه است.

 

آیین گرامیداشت روز خبرنگار با حضور مدیران، مسوولان، سرپرستان رسانه‌های اقتصادی، سردبیران رسانه‌های کشور و استان در اتاق بازرگانی برگزار شد.

 

**بهره بردن از رسانه ها برای کسب اطلاعات

 

به گزارش پایگاه خبری باز نیوز، مشاور عالي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در این همایش در جمع مدیران وسردبیران اقتصادی با تبریک روز خبرنگار در هفته کرامت گفت: فرهنگ، علم، اجتهاد و گردشگری امری مهم است و این اتفاق را در هفته کرامت به فال نیک می‌گیریم. مبادی اقتصادی در اتاق بازرگانی بحث و بررسی می‌شود و پرداختن به اقتصاد فرهنگ و اقتصاد خلاق دارای اهمیت است. اصفهان با برخورداری از هشت روزنامه در حوزه ارتباط و اطلاع رسانی توسعه پیدا کرده و این رسالت گسترده ای است و چشم بینای جامعه به قلم خبرنگاران رسانه‌ها خواهد بود. باید گفتمان شکل گیرد و این گفتمان در حوزه های متفاوت وابسته به گزینش رسانه‌ها است.

محمد مهدي مظاهری با اشاره به گسترش ارتباط های الکترونیکی تصریح کرد: در عصر کنونی گسترش تعاملات و توسعه ارتباط های الکترونیکی را شاهدیم که عصر فناوری است . برای کسب اطلاعات باید از وجود از رسانه ها بهره ببریم تا از جامعه عقب نمانیم. گفتمان موضوع می‌سازد و رسانه‌های جمعی گفتمان قالب می‌سازند. نحوه گفتمان قالب درعرصه بین المللی موجب ساخت موضوع می‌شود و نحوه گفتگوی معنادار در قالب همین مسائل شکل می‌گیرد.

 

** تمایل افراد جامعه به شفافیت و آگاه پذیری

 

وی در مورد شکل‌دهی افکار و هنر اصحاب رسانه بيان داشت: رسانه در دنیای امروز فرصت  شکل دادن به افکار را دارد و می تواند ایده ها و باورهایی را حذف کرده و باورهای جدیدی را ایجاد کند و وقوع این امر مهم هنراصحاب رسانه است. گفتمان قالب در مسیر صدق و کذب  وابسته به اختیار و انتخاب رسانه‌ها بوده که دانش و ایده‌هایی را که مورد نیاز جامعه است در حوزه اطلاع رسانی تنظیم می‌کنند. رسالت رسانه خبر رسانی سریع نیست، سرعت در گفتمان و جریان سازی است و افراد جامعه مایل به شفافیت و آگاه پذیری اند و این مورد یازمند مشارکت  است. علاوه برمشاهده تکمیلی در این مبانی پیوند بخش های دولتی، خصوصی و حوزه های اطلاع‌رسانی ضرورت دارد.

وی تاکید کرد:  البته اعتقاد بنده بیشتر به نهادهای خصوصی است و باید  واگذاری این مقام به بخش خصوصی همراه با نظارت و حمایت بخش دولتی صورت پذیرد. گفتمان و فرهنگ همکاری، حلقه‌های پیوند اطلاع‌رسانی در بخش خصوصی و حمایت بخش دولتی درحوزه های متفاوت نیاز به پیگیری دارد و این فرهنگسازی را میتوان تسریع کرد.

 

** اثر گذاری فعالیت‌های اتاق بازرگانی وابسته به حوزه رسانه

 

مشاور عالي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي،  اصفهان را برخوردار از ظرفیت های متعددی عنوان کرد و گفت: استان اصفهان صنعتی ترین استان کشور در ابعاد متفاوت بوده و دارای ظرفیت‌های متعددی دربخش علم، صنعت، گردشکری، صنایع دستی و... است.   این امر بستر مناسبی  برای رشد مناسبات اقتصادی است و همه گردشگران خارجی که به اصفهان می‌آیند، پیک‌هایی از ایران برای کشورشان هستند. بنابراین توسعه مناسبات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی اصفهان درسطح ملی و بین‌الملی می‌تواند جایگاه خود را ایفا کند. یکی از مولفه‌های اصلی در این زمینه اتاق بازرگانی استان است و همکاری با اتاق بازرگانی مناسبات اقتصاد را گسترش می‌دهد. اثر گذاری فعالیت‌های اتاق بازرگانی وابسته به حوزه رسانه و سایت‌های اطلاع رسانی است که باید بر مبنای قانون عمل کنند تا به صورت شفاف تبادل افکار صورت پذیرد و گفتمان مدیران صنعتی، کشاورزی و بازرگانی را به مردم تفهیم کنند.

به گفته مظاهری؛ باید عملکرد اتاق بازرگانی دراستان به بدنه جامعه و سطح ملی و بین‌المللی توسعه یابد. لازم است که اتاق بازرگانی ارتباط بیشتر و تنگاتنگی را با قشرهای متفاوت جامعه برقرار کند و این امر با تغییرسرمایه گذاری داخلی، توسعه صادارات در حوزه اقتصاد خلاق دراستان و برگزاری گفتمان دراتاق بازرگانی با شیوه اطلاع‌رسانی میسر می‌شود.  بخشی از این امر بر عهده مدیران ومسوولان و بخشی برعهده اصحاب رسانه است و گفتمان اقتصاد مقاومتی هم در پیشرفت این بخش موثر است. حضور جدی بخش خصوصی موجب ارتباط های اقتصاد مقاومتی خواهد شد. حضور این بخش، مدیریت درونگرا و نگاه برون‌گرا مولفه‌هایی است که نیاز به بحث و تعریف دارند و عملکرد اتاق بازرگانی در توسعه این امر تاثیرگذار است. در این شرایط راه‌اندازی اتاق بازرگانی با رعایت اصول حرکت شایسته‌ای است و ارتباط گسترده ای را با جامعه برقرار می‌کند.